שניים סינים / הביצה הרכה המושלמת

שמרתי לעצמי את מתנת החתונה שקניתי לקרולינה: מפיות בד לבנות, כלי הגשה מנירוסטה למאפים ושניים סינים לביצים רכות עם כובע מלחייה. תשעים ושמונה יורו אחרי הנחה, המפיות מהעונה שעברה. "זה לא ישמש לי לכלום", נזכרתי במשפטים של הסבתא הפולנייה, "תיקחי את זה לך"; הכנסתי את המילים לפה של קרולינה ופתחתי את אריזת המתנה שהמוכרת ב"אלסי" עבדה עליה כמעט רבע שעה.

גושיה התקשרה, "אני את שלי אמרתי", התחילה את השיחה, "עכשיו שהיא תעשה מה שהיא רוצה". נשפתי אנחה פולנית כבדה, שוב השמלה. אחרי שקרולינה בחרה סרט זהב שיעטר את שמלת הכלה השלה, היא הודיעה שמהבד שלו יתפרו את שמלות השושבינה. גושיה מיד קלטה שהצבע הנבחר ממש לא מחמיא לעור הפנים שלה, אבל שתקה, זה טוב שקרולינה חייבת לה טובה. היא כבר תשלוף את הקלף בעת המתאימה. קרולינה התקשרה אחרי המדידה האחרונה, שאלה אם יש סיכוי שגושיה תצבע את השיער לקראת האירוע בשבוע הבא. אמרה לגושיה שככה היא לא תבלע עם הקיר בצילומים על רקע הכנסייה.

בינתיים גושיה מקווה שלא הספקתי, הציעה שנקנה יחד מתנה. כבר הוצאתי יותר מדי כסף על המתנה הראשונה, מה גם שהחתונה הזאת עולה לי בבריאות; קפצתי על ההצעה. קנינו את "כפית הכסף", נדוניה הכרחית לכלה האיטלקית בתרגום לגרמנית. הוספנו פסטה, סט כוסות ושתי מפיות מהעונה שעברה והכל באריזה יוקרתית.

כשנכנסים אלי למטבח ישר רואים את השניים סינים. קרולינה ממש התלהבה מהם, הייתה שמחה אילו קיבלה כאלה לחתונה, "היית מתייעצת איתי, הייתי אומרת לך". "מה היית עושה עם זה?", אמרתי, "עוד משהו לנקות".

 סביב הסינים המקסימים, שכבר כמה שנים עומדים בגאווה במטבח שלי, התפתח פוסט שלם. הם תמיד עושים לי חשק לארוחת בוקר קייצית, קלילה וצבעונית בחצר. מבשלים את הביצים, מכינים את התוספות האהובות, יושבים עם עיתון ומשקפי שמש בחצר או על המרפסת לארוחה של ביסים קטנים ומקנחים בסלט פירות.

הביצה הרכה המושלמת

אומרים שתזמון זה הכל, ככה גם בבישול ביצים רכות. מסתבר שהשאלה מתי הופכת הביצה מרכה לקשה העסיקה גם פיזיקאים. נוסחת הביצה הרכה המושלמת מתייחסת למספר מדדים: המעבר של הביצה מקירור לטמפרטורת החדר הממוצעת (20 מעלות), היקף הביצה בחלק הרחב ביותר שלה הנראה במבט מלמעלה, טמפרטורת הרתיחה של המים והיחס בין המקום שבו מבשלים את הביצה לגובה פני הים. בקיצור, נוסחאות תמיד בלבלו אותי.

עבור אנשים רגילים, כמוני, אומרים שרצוי לבשל ביצים לאחר שהוצאו מהמקרר והתחממו לטמפרטורת החדר. כשהמים רותחים, מכניסים את הביצים בעדינות לסיר ומבשלים 3.5 דקות בדיוק.

גילוי נאות, לפני מספר חודשים גיליתי בוינה את מכשיר הפלא שמאפשר בישול ביצים למידת עשייה רכה, בינונית וקשה. מדובר במכשיר חשמלי עם מקום לשבע ביצים וכוס מידה קטנה שמסמנת כמה מים צריכים להוסיף ביחס למספר הביצים שמבשלים ומידת העשייה הרצויה.

הגשה של ביצים רכות – כלים ותוספות

כל הזדמנות לקנות כלי בית חדשים היא מבורכת. יש מעמדים קלאסיים לבנים, אני מאוהבת באלה מהפלסטיק הצבעוני של פעם, שמשלימים סט עם הכד לחלב בשקית. כמובן, יש לי שניים סינים.

אפשרות אחרת היא כמו פעם, שאמא הייתה מפרקת את הביצה הרכה לתוך כוס או קערית ומערבבת אותה עם חתיכות טוסט.

התוספת שתופסת מבחינתי היא טוסטים עם שמנת חמוצה, סלמון מעושן ובצל ירוק. ממליצה על טוסטים של חלה או לחם שיפון עם צימוקים ואגוזים. בכל פעם שאוכלים מהביצה ממליחים אותה עבור הביס הבא, אני אוהבת להוסיף גם פלפל שחור גרוס או פלפל אנגלי.

אפשר גם עם טוסטים מלחם שחור עם גבינה לבנה ועגבנייה טרייה או בגט טרי רק עם הביצה. בגרמניה ואוסטריה אוהבים במיוחד ביצים רכות ובמסעדות מגישים אותן כחלק מארוחת בוקר שכוללת סלסילת לחמניות טריות, מבחר של גבינות קשות ונקניקים, פירות העונה, חמאה וריבה. בקיצור, ביצה רכה אוכלים עם מה שאוהבים, שוּנוּם סוּנוּם עוּם כּוּנוּר גּוּדוּל.

8 מחשבות על “שניים סינים / הביצה הרכה המושלמת

  1. שיח פולניות לעולם לא משתנה – פולקלור של ממש – אם זה על מתנות, על בישול, על ילדים ומה לא. אני תמיד קניתי לחמתי דברים שאני צריכה בבית…"לפחות לי יש לזה שימוש"

  2. אהבתי לקרוא את הפוסט ואת הסינים ואת הפולניה… איך לא?
    גם מאוד אהבתי את הרעיון של אירית (מהתגובה למעלה)… חבל שלא חשבתי על זה לפני כמה שנים?

כתיבת תגובה

